نمایش محتوای تولیدات ویژه

امامزاده شاه زید ـ راین

آستان مقدس امامزاده شاه زید (علیه السلام) ـ راین اهالی شخصیت مدفون در این بقعه را از نوادگان امام موسی کاظم (علیه السلام) می دانند که با مشجرات موجود همخوانی دارد و نسب شریفش با هفت واسطه به امام هفتم (علیه السلام) منتهی می شود که از این قرار است: «سیدزید ابوطالب بن محمد أبی العزّ بن طاهر أبی الحسین بن علی أبی الحسن بن محمد أبی جعفر بن علی بن ابراهیم المجاب بن محمد العابد بن امام موسی کاظم (علیه السلام) وی سیدی جلیل القدرعظیم الشأن و بزرگوار بود. امام فخررازی از علمای بزرگ انساب و متوفای 606 هـ ق همین قول رازی را پذیرفته و امامزاده زید را نقیب و سرپرست سادات سیرجان می داند و اضافه می کند که از این خانواده در کرمان زیاد بوده اند وی یک فرزند به نام قاسم داشته که از او محمدرضا و از او نیز طالب و دیگر سادات بافت به وجود آمده اند که قبور آنان در شهرستان بافت زیارتگاه اهالی است. پدر، نیاکان، عموها و پسرعموهای امامزاده سیدزید جملگی از بزرگان سادات سیرجان، بردسیر، رفسنجان، جیرفت، بافت و زرند بودند که قبر بسیاری از آنها زیارتگاه دوستداران اهل بیت (علیه السلام) است. امامزاده شاه زید (علیه السلام) به جهت خوش آب و هوا بودن راین در تابستان به این روستا مهاجرت می کرده است از این رو در این شهر دارای املاکی بوده که بعدها به فرزند او منتقل شده است. به امامزاده شاه زید (علیه السلام) معروف می باشد. السَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَا السَّیِّدُ الزَّکِیُّ، اَلطّاهِرُ الوَلِیُّ، وَالدّاعِی الحَفِیُّ؛ اَشهَدُ اَنَّکَ قُلتَ حَقّاً، حَقّاً، وَنَطَقتَ حَقّاً وَصِدقاً، وَدَعوتَ اِلی مَولایَ وَمَولاکَ، عَلانِیَةً وَسِرًّا، فازَ مُتَّبِعُکَ، وَنَجا مُصَدِّقُکَ، وَخابَ وَخَسِرَ مُکَذِّبُکَ، وَالمُتَخَلِّفُ عَنکَ، اَشهَد لی بِهذهِ الشَّهادَةِ، لِاَکونَ مَنَ الفائِزینَ بِمَعرِفَتِکَ وَطاعَتِکَ، وَتَصدیقِکَ وَاتِّباعَکَ، وَالسَّلامُ عَلَیکَ یا سَیِّدی وَابنَ سَیِّدی. اَنتَ بابُ اللهِ المُؤتی مَنهُ، وَالمَأخوذُ عَنهُ، اَتَیتُکَ زائِراً، وَحاجاتی لَکَ مُستَودِعةً، وَها اَنَا ذا اَستَودِعُکَ دینی وَاَمانَتی، وَخَواتیمَ عَمَلی، وَجَوامِعَ اَمَلی اِلی مُنتَهی اَجَلی، وَالسَّلامُ عَلَیکَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُه. *** سلام بر تو ای آقای پاک و پاکیزه و سرور من و ای دعوت کننده (به حق) به مهربانی، گواهی دهم که تو حق گفتی و به حق و راستی سخن کردی و (مردم را) آشکارا و نهان بسوی مولای من و مولای خودت دعوت فرمودی رستگار شد پیرو تو و نجات یافت تصدیق کننده ات و نومید و زیانکار شد تکذیب کننده ات و آنکس که با تو مخالفت کرد گواه باش برای من این گواهی را تا من بوسیله معرفت و اطاعت تو و تصدیق و پیروی کردنت از زمره رستگاران باشم و سلام بر تو ای آقای من و ای فرزند آقای من توئی درگاه خدا که از آن درآیند و (معالم دین را) از آن بگیرند آمده ام به درگاهت برای زیارت و حاجتهای خود را به تو سپرده ام و من اکنون به تو می سپارم دینم و امانتم و سرانجام کارهایم و همه آرزوهایم را تا پایان عمرم و بر تو باد سلام و رحمت خدا و برکاتش آستان امامزاده شاه زید (علیه السلام) در شهرستان کرمان، بخش راین، شهر راین خیابان طالقانی خیابان طالقانی در داخل کوچه ای به همین نام واقع شده است. استان کرمان - بخش راین ـ شهر راین ابوطالب زید فرزند ابوالعز محمد در قرن پنجم هجری قمری در سیرجان و از دودمان خاندانی با تقوا و با ایمان متولد شد . (نویسنده کتاب تهذیب الانساب ، ابی الحسن محمد بن ابی جعفر متوفی سال 449 هجری در کتاب خود نامی از ابوطالب زید و پدرش ابی العزّ محمد نبرده است که این دلیل معتبری بر حیات ابوطالب زید در نیمه دوم قرن پنجم هجری است) . فخر رازی از او به نیکی یاد می‌کند و در کتاب"الشجره المبارکه فی انساب الطالبیه" درباره ابوطالب زید چنین می نویسد : " وأمّا أبو الحسن علی، فعقبه من رجل واحد اسمه محمد أبو جعفر، ومن ولده نقباء سیرجان ، منهم أبو طالب زیدبن أبی العز محمد بن أبــی الحسین طاهــر ، ابن أبی الحسن علی بن أبی ..." . ".... نسل ابو الحسن علی از تنها فرزندش ابو جعفر محمد است که فرزندان وی نقباء (بزرگان قوم) سیرجان می باشند ، از آن جمله ابوطالب زید بن محمد بن طاهر بن علی بن محمد بن علی بن ابراهیم....". ابوطالب زید یكی از بزرگترین نقبا و سرپرست سادات کرمان بود که تمام علمای انساب از او به نیکی یاد نموده اند . لازم به ذكر است كه نقابت سادات مقام شامخ و ارجمندی بوده که در زمان "مستعین" خلیفـــــــه عباسی به وجود آمد و در قرون بعد نیز به منتهی درجه اهمّیت رسید و تا زمانی که این سمت باقی و سادات تحت سرپرستی نقیب به سر می بردند احترام شخصی آنان محفوظ و از هرگونه تعرّضی مصون بوده و از تمامی حقوق خود برخوردار می شده اند . درواقع نقیب به منزله قیم و وکیل عمومی افراد خاندان به شمار می آمد و مقام مهمّی محسوب می شد و بعد از مقام خلافت ، اول مقام بود و برای اینکه خاندان سادات به آلودگی ها گرفتار نشوند و شرافت افراد آن مصون بماند ، معمولا شخصی را به اسم"نقیب" یا رئیس خاندان نبوی انتخاب می کردند . ابوطالب زید بن محمد در اوایل قرن ششم ، بین سالهای 500 و 505 هجری قمری زمانی که ترکمانان غُز به سیرجان یورش بردند ، همراه با گروهــی از سادات درصدد به عقب راندن مهاجمان بر آمد اما به دلیل برخور دار نبودن از توان لازم به ناچار از سیرجان به ناحیه راین روی آورد . از آنجا که زید نقابت سادات سیرجان و جیرفت را به عهده داشته و به جهت خوش آب و هوا بــــودن راین ، در تابستان به این روستا مهاجرت می کرده و در این شهر داراى املاکى بوده لذا به سوی راین رفت . وفات وی در اوایل قرن ششم (بین سالهای 500 تا 505 هجری قمری) در شهر راین است . در برخی منابع از دست یافتن ترکان غُز به ایشان در راین و شهادت وی سخن به میان آمده است . مدفن وی در راین واقع در استان کرمان و در میان مردم به شاه زید معروف است لذا به جهت ارج نهادن به وی ، از سوی مردم و ارادتمندان به خاندان اهل بیت (ع) بنایی بر مرقد ایشان ساخته شده است و در سالهای اخیر ضریحی نیز بر مرقد ایشان قرار داده اند سید قاسم فرزند اوست . اگر مسند نقابت ابوطالب زید به همراه تقوا و نسب والاقدر وی در كنار یگدیگر قرار دهیم ، به درك جامعتری از مقام و منزلت و پایگاه اجتماعی وی در آن دوران در شهر سیرجان و راین پی خواهیم برد در منابع آمده است که "ابوطالب زید یک فرزند به نام قاسم داشته که از او محمّد رضا و از او نیز طالب و دیگر سادات بافت به وجود آمده‏اند که قبور آنان اینک در شهرستان بافت (احتمال زیاد رابُر که در گذشته جزء بافت بوده) زیارتگاه اهالى آنجا است" . بطور قطع می توان گفت سید قاسم مقارن سالهای شهادت پدر یعنی در اوایل قرن ششم در قید حیات بوده و با توجه به حوادث رخ داده در سیرجان و همچنین املاک پدرش در راین که بعدها به وی منتقل شده احتمال حضور ایشان در راین را قوت می بخشد و از آنجا که فرزندش سید رضا در منطقه رابر بافت (روستای هنزا) مدفون شده به احتمال زیاد مدفن سید طالب و فرزند او سید حمزه نیز در شهرستان بافت (رابُر) است . بر اساس منابع تاریخی در قرن 6 هجری قوم غُز به سوی کرمان آمدند و پس از غارت آن شهر به ترتیب ناحیه رودان ، جیرفت و سیرجان را خراب کرده و آن‌گاه به سمت زرند آمدند و تمامی آن نواحی را از زرع و نسل خالی کردند . مؤلف کتاب مزارات کرمان که از این واقعه یاد می‌کند می‌نویسد : "در این واقعه بسیاری ازسادات و بزرگان شهید شده‌اند و به هرجا مدفون و منتشرگشته‌اند" . غُزها بخشی از قبایل اغوز در شمال رود سیحون بودند که بخش اعظم آنها در اوایل قرن پنجم به خراسان مهاجرت و در همان منطقه باقی مانده بودند اما با تحولات سیاسی قرن ششم در ماوراء النهر و پس از انقراض حکومت سلجوقی در خراسان ، آن ناحیه را به باد تاراج گرفتند سپس تحت شرایط ویژه ای ناچار به ترک خراسان و مهاجرت به کرمان شدند. تفاوت زندگی این ایلات با مردمان منطقه و فقدان حاکمیت سیاسی مقتدر باعث ناامنی و کشتار عده زیادی از اهالی منطقه کرمان شد . بعد از مهاجرت ابوطالب زید نقیب به راین ، محل اقامت این خاندان عمدتادر مناطق رابُر ، راین و بافت بوده . نام اصلی بافت ، "اَقطاع" با قدمتی کهن از ولایات سیرجان به شمار می رفته و در جنوب شهر کنونی بافت بوده . شهر بافت کنونی 350 سال پیش بنا شده . رابر به عنوان سرچشمه تمدن فرهنگی و تاریخی هلیل شناخته می شود و از مناطق برجسته كرمان محسوب می شده


 

Loading the player...


رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.