حمایت از کالای ایرانی | شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷

با ترس و اضطراب هایم چه کنم؟ - نمایش محتوای خبر

 

 

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛


ترس اگر ناشی از آگاهی باشد سودمند است و ترس ناشی از ناآگاهی اضطراب است و باید درمان شود ترس مقوله ای است که انسان از آغاز زندگی با آن سرو کار دارد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛

استاد محسن غفار پور، عضو انجمن روانشناسی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در مورد این سه قسمت تصریح کرد: وقتی یک محرک خطرناک مانند گرمای شدید وارد ارگانیزم می شود شما در پاسخ به آن دست خود را عقب می کشید که به این دست عقب کشیدن پاسخ به محرک می گوییم.

وی تاکید کرد: ترس باعث می شود در مقابل تهدید ها خودمان را حفظ کنیم.ترس اندازه دارد گاهی اوقات ما ترس بیش از اندازه داریم.

غفار پور ادامه داد: اگر از منظر دیگر به ترس نگاه کنیم می توانیم آنرا در سه گروه درجه بندی کنیم.

الف: ترس ناشی از ناآگاهی: مثلاً بچه ای از روی بی تجربگی و ناآگاهی از بام سقوط کند.

ب: ترس آگاهانه: ترس آگاهانه ناشی از آگاهی و تجربه است و مفید است مانند نگاه کردن به خیابان برای رد شدن از آن.

پ: ترس اضطراب گونه:

ترس و اضطراب با هم فرق دارند
وي گفت: در ترس ما محرک واقعی و خطرناک داریم ولی در اضطراب ممکن است تهدید خارجی وجود نداشته باشد اما شما مضطرب شوید.

این روانشناس افزود: می توان انواع فوبیا Phobia را در گروه اضطراب قرار داد مانند ترس از ارتفاع، ترس از نور، ترس از تکنولوژی ، ترس از آب و ...  خود ترس آگاهانه هم مفید است و هم باعث بقا می شود.

برای مثال انسان اولیه با رفتن بر روی درخت زندگی خود را نجات داد و به بقا نسلش کمک کرد.
ترس غیر واقعی یا اضطراب گونه یک اختلال است و باید درمان شود.
ترس آگاهانه سودمند است اما مشکل دیگر در زمینه ترس و اضطراب با هم در ترجمه و برگردان واژه ترس و هم در دیدگاه عوام ترس و اضطراب را مترادف و هم معنی می دانیم اما باید بین این دو کلیه تفاوت قائل شد.

وي ادامه داد: ترسی که مفید است از محرک واقعی ناشی می شود و مفید و سودمند است اما ترسی که از اضطراب و ناآگاهی ایجاد می شود غیر مفید و اضطراب گونه است که به عنوان یک اختلال باید این اضطراب را کاهش داد.
اضطراب باعث جلوگیری از پیشرفت فرد می شود اما ترس به دوام زندگی ما کمک می کند، پس اضطراب هایمان با درمان کنیم و به ترس های آگاهانه ما توجه کنیم.

غفارپور برای کاهش اضطراب غیر مفید گفت: در کاهش اضطراب میتوان از روش های مشاوره ، روان درمانی، ریلکسیشن، ورزش هایی مانند یوگا کمک گرفت.

پیاده روی نقش بسیار عالی دارد

وی در ادامه تاکید کرد: ورزش با تنفس صحیح بسیار سودمند است در موارد حاد اضطراب باید از روانشناس و روانپزشک کمک گرفت زیرا نوع پیشرفته اضطراب باعث از بین رفتن زندگی فرد و ایجاد بحران برای اطرافیان او می شود.

غفارپور در پایان اظهار کرد: به نظر من اضطراب محصول زندگی امروز است و بسیاری از مردم با زندگی در عصر سرعت و مدرنیته دچار اضطراب هستند که حتی در برخی از افراد این اضطراب بر رفتار آنها اثر منفی می گذارد این دسته از افراد شاید به دلیل فشار زندگی ماشینی از اضطراب و استرس در سطح وسیعی از جامعه رنج می برند که باید با توجه به موارد بالا آنرا درمان کرد تا جامعه سالم تری داشته باشیم.