رونق تولید ملی | پنج‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۸
نمایش محتوای تولیدات ویژه

دکتر حبیب‌الله صادقی نقاش ایرانی

Loading the player...

دانلود

حبیب‌الله صادقی (متولد ۱۳۳۶ شمسی) در تهران، نقاش ایرانی است. او متعلق به طیف نقاشان موسوم به نقاشان انقلاب است که عموما نزدیکی یا وابستگی به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی دارند یا داشته‌اند. این گروه از نقاشان با استفاده از فضای دهه شصت ایران، تقریبا تمامی امکانات هنری ایران (از قبیل دانشگاه‌ها، گالری‌ها، بورس‌های دولتی و ...) را در اختیار خود داشتند. حبیب‌الله صادقی در سال ۱۳۳۶ در تهران در خانواده‌ای سنتی در محله تهران نو چشم به جهان گشود. از همان سالهای کودکی در محل کار پدر با نام روزنامه اطلاعات آشنا شد، همانجایی که سالها بعد او و یکی از برادرانش به عنوان روزنامه‌نگار در بخش تحریریه مشغول به کار شدند. نخستین بار نقاشی را در ۸ سالگی شروع کرد و از همان دوران جرقه‌های علاقهٔ وافر او برایش روشن شد. همزمان به نقاشی عطش و نیاز او به ادبیات نیز اوج گرفت. در سال ۱۳۵۲ در امتحان ورودی هنرستان هنرهای زیبا پسران تهران پذیرفته شده و در سال ۱۳۵۵ موفق به دریافت دیپلم گردید. در همان سال پس از قبولی در کنکور در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران پذیرفته شد. دوره تحصیلات کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس به پایان رساند و پس از توقفی چند ساله دوره دکتری پژوهش هنر خود را نیز در همان دانشگاه به پایان رسانید. • عضو واحد تجسمی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی • نقاش، گرافیست، کاریکاتوریست • در سال ۱۳۷۹ به عنوان عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران انتخاب گردید و پس از آن به طور مستمر با این نهاد همکاری داشته است. • در سال ۱۳۸۴ و پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد به ریاست موزه هنرهای معاصر تهران انتخاب گردید. سابقه آموزشی پیرو وضعیت بوجود آمده در فضای دانشگاهی ایران بعد از انقلاب فرهنگی و پاکسازی دانشگاهها٬ تمامی کرسی‌های دانشگاهی و مناصب مدیریتی در مراکز آموزش هنر٬ به هنرمندان حوزه هنری واگذار گردید که این حضور همچنان نیز ادامه دارد. در نتیجه صادقی نیز در سال ۱۳۶۴ اولین کلاس طراحی خود را در دانشکده هنرهای زیبا برگزار کرد. او در دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشکده هنر٬ دانشگاه شاهد، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه الزهرا و در سال‌های اخیر نیز در واحد هنرو معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز به آموزش و مدیریت پرداخته است. گفتارها او در حاشیه جشنواره هنر مقاومت در گفتگو با خبرآنلاین گفت: مقاومت در فرهنگ اجتماعی دنیا ریشه دارد. از قرن ۱۵ یا ۱۶ میلادی همزمان با پدیده‌هایی که در غرب اتفاق می‌افتد، آغاز می‌شود. دوره رنسانس، فرایند‌های دوره جنگ اول و دوم، اتفاقاتی که در مبارزات ملی و میهنی در دنیا مطرح می‌شود و... همه و همه زمینه‌هایی را برای هنرمندان به وجود آورده تا بیایند و بر اساس آن دستاوردهای سرزمینی و اقلیمی خود را در مقابل دشمن روایت کنند. آن‌ها در آثار خود کوشیده‌اند تا مقاومتشان را برجسته سازند و ارزش‌هایی را که برایشان مهم است، مطرح کنند. مثل طرح وضعیت دهقانان درمقابل خوانین. کارگران در مقابل سرمایه داران و... هنرمندان با طبع لطیفی که دارند، مفاهیم مرتبط با مقاومت با که ارزش‌های آزاد زبان هنر بیان می‌کنند و آزادسازی مردم، آئین، کیش، فرهنگ و سرزمینشان را برابر قدرت‌های یکه‌تاز برجسته می‌سازند. همچنین مومنی شریف٬ رییس حوزه هنری٬ در همان نشست درباره صادقی گفت: خوشبختانه محور این جشنواره هنرمند ممتازی است که خود از پیشگامان هنرهای تجمسی انقلاب اسلامی بشمار می‌رود. نقاشی انقلاب همواره تداعی‌گر تلاش‌های افرادی چون حبیب‌الله صادقی است از آنجایی که بیشتر آثار شما در حوزه آثار انقلاب و دفاع مقدس جای گرفته است، درباره چگونگی ورودتان به این حوزه بفرمایید؟ در زمینه هنر انقلاب اسلامی پیشگام بودم و نقاشی انقلاب را از سال ۵۵ که هنرجوی دانشگاه بودم در دستور کارم داشتم. بعد از انقلاب نیز به همین شکل ادامه دادم و بعد هم که جنگ و دفاع مقدس شروع شد از کسانی بودم که در بخش نقاشی، گرافیک و کاریکاتور حضورم را در این فضای فرهنگی رقم زدم. در روزنامه اطلاعات از شروع حمله عراق به ایران تا پایان روزهای جنگ هر روز بخشی را در آن بر عهده داشتم و به نوعی سنگر و جبهه من فعالیت در این عرصه بود. عمده فعالیت شما در آن زمان به چه نحو بود؟ در کارهای تبلیغاتی دوران جنگ با سپاه و حوزه هنری فعالیت و همکاری داشتم، هر روز شرایط به گونه ای بود که یک پوستر یا کاریکاتور خلق می کردیم، در واقع ستاد مرکزی ما خانه و آتلیه مان بود. عمده آثاری که خلق کردم در این احوالات بود. زمانی که در جبهه بودم نیز پرتره بچه های بسیج را کار کردیم. فضای مناطق جنگی فضای بیداری عاطفی در بر داشت و عمده کاری که خلق کردم در روزنامه بود. ارجاع آن فضا به علاقه مندان حوزه دفاع مقدس حاصل نقاشی هایی بود که در این زمینه خلق کردم. بر خلاف جریانی که در مواضع مختلف اتفاق می افتاد ما شکل های آرمانی و فرهنگ کربلا و عاشورا را در زمان جنگ یا دفاع یکی کردیم. در کدام مناطق جنگی بیشترین حضور را داشتید؟ خرمشهر، شلمچه، کردستان عراق و بسیاری از مناطق دیگر بودم و به همراه بچه ها ثبت وقایع (عکاسی و طراحی، گرافیک )کردیم و ... اما حضور نظامی نداشتم من یک راوی و تصویرگر بودم و لازم بود جبهه تلاش و فداکاری و جبهه دشمن و رذالت ها را ببینم و به ثبت برسانم. در مناطق جنگی و شیمیایی بچه ها با دست خالی و غیرت بزرگشان در مقابل این ارتش ایستادند، جزو افتخارات زندگیم است که توانستم با نگاه صادقانه و عاشقانه این بزرگی را نشان دهم من به عنوان چشم بینا دو لشکر را دیدم و امیدوارم صادقانه نقش کرده باشم. در آن زمان نسل جوانی را مملو از مرام، پهلوانی و غیرت دیدم و اگر ضعف و کاستی در امر روایت این خصوصیات بوده امیدوارم خداوند بر من ببخشاید ،خوشحالم شاهد این نسل پهلوان و غیرتمند بودم که برای تاریخ ایران سلحشوری را رقم زدند. و این روایت را به چه شکل در آثارتان به نمایش گذاشتید؟ نمایش اندیشه عرفانی و قرآنی یاران انقلاب بیشتری دغدغه من بود و اکثر تابلوهای من نیز در همین ارتباط است. من بچه هایی را دیدم که با دست خالی در مقابل دشمن جنگیدند البته تاریخ این دوران به پایان رسید و عمر هم نسلان من نیز به پایان می رسد، اما ما روایت کنندگان این شمع فروزان، باید به وجدانمان مراجعه و به تاریخ این سلحشوری ها اعلام کنیم و مثل یک پژوهشگر و تاریخ نگار به ایران و جهان و نسل بعدی مظلومیت این بچه ها را نشان دهیم. سعی کردم این زوایه عرفانی از دفاع مقدس در بخش نقاشی به نمایش درآید. از مضامین اشعار عرفانی و پیام های قرآنی و فرهنگ شهادت بیشترین بهره را بردم و اکثر آثارم با عناوینی عرفانی، ایثار، شهادت و حس عاشقانه یاران انقلاب به معرفت و وجدان پاک همراه هستند. چه عاملی سبب شد تا شما حضور در جبهه و جنگ را تجربه کنید و این حضور چقدر به شما در ارائه آثارتان کمک کرد؟ در مکاتب دنیا تلخی ها و زشتی ها ثبت شده و روایت شده است باید سعی می کردم درست رفتار کنم نمی توانستم مثل اکسپرسیونیست ها یا ممالک بلوک شرق نشان دهم که سربازانشان را با روایت زمینی نشان می دادند دلیل حضورم و ارتباط عاطفی ام با بچه ها در دوران دفاع مقدس همین بود. باید این منظر روحانی را به نمایش می گذاشتم و در لطیف ترین حالت، این رزمنده و عارف جنگجو را به مخاطب نشان می دادم ،تجربه و تکنیک نقاشی دفاع مقدس در دنیا در این نگاه شاعرانه است و بخش عارفانه بیشترین وجهی بود که من را به سخن واداشت. آنجا که از بچه ها روایت کردم. بخش عاشقانه را بدون اسلحه و دستاویز نظامی به تصویر کشیدم. مهم ترین عاملی که باعث شد شما نقاشی انقلاب و جنگ را ادامه دهید چه بود؟ نگاه عاشقانه امام، شهدا و مردم، رابطه مستقیم امام با مردمی که حرف های امام را عاشقانه پذیرفتند و نقشی که او در انقلاب و دفاع مقدس داشت ستودنی است و عمیق ترین و بزرگترین معنایی که شاهد بودم رابطه شاعرانه عرفانی امام با ارزش های انقلاب و نسلی بود که احیا شد و عظیم ترین لحظه های تاریخی که از نزدیک شاهدش بودم را رقم زد

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.