رونق تولید ملی | سه‌شنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۸
نمایش محتوای تولیدات ویژه

ساماندهی زندگی دیجیتال

Loading the player...

در گذشته ای نه چندان دور، تنها با یک راهکار ساده یعنی با ممنوعیت استفاده از دوربین در مکان های عمومی می توانستیم حفظ حریم خصوصی زندگی افراد را تضمین کنیم؛ اما وقتی گوشی های تلفن همراهی به بازار عرضه شد که دوربین هایی با قابلیت عکاسی و فیلمبرداری را در خود جای داده بودند، حریم خصوصی رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.


از طرفی دیگر با گسترش شبکه های ارتباطی و فراگیر شدن کاربرد کارت های بانکی اعتباری برای پرداخت هزینه هتل ها، رستوران ها یا حتی خرید از فروشگاه، استفاده از کارت های اعتباری در مبادلات با استقبال عمومی مواجه شد.


گرچه این امکانات می توانست برای مشتریان بانک ها مزایایی به همراه داشته باشد، اما این تنها یک روی سکه بود.


روی دیگر سکه امکان دسترسی به اطلاعاتی از قبیل زمان و مکان هایی بود که مشتریان از آنجا خرید می کردند و این اطلاعات براحتی در اختیار برخی کارمندان بانک ها قرار می گرفت.


با فراگیر شدن اینترنت روز به روز برتعداد کاربران دنیای ارتباطات و اطلاعات افزوده می شود؛ کاربرانی که از هرگونه فعالیت آنها در این دنیای بزرگ ردپایی برجا می ماند.


در حقیقت همه این تحولات را می توان نخستین قدم ها برای فرو ریختن دیوارهای سنتی حریم خصوصی زندگی افراد دانست که امروز پس از گذشت چند سال به آن خو گرفته ایم.


در دنیای امروز، فناوری های نوین ارتباطی مانند شبکه های اجتماعی به راهکارهایی مجهز شده اند که به کمک آنها می توانند به اطلاعات شخصی درباره افراد دسترسی داشته باشند.

نکته:درست است که فناوری های جدید، کنترل حریم خصوصی دیجیتال را پیچیده تر کرده؛ اما هنوز هم راهی برای در امان ماندن از پیامدهای ناشی از این تغییر وجود دارد و چاره این است که از اطلاعات شخصی و خصوصی مان محافظت کنیم





آنچه مسلم است این که رشد روز افزون فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی از یک سو، موجب سهولت ارتباطات و تبادل اطلاعات شده و از سوی دیگر مفهوم حریم خصوصی را تغییر داده است و رفته رفته این حریم خصوصی را به چهار دیواری که در آن زندگی می کنیم، محدود کرده است.


به عبارت دیگر به محض این که از این چهار دیواری خارج می شویم دیگر تضمینی برای حفظ حریم خصوصی وجود ندارد. در حقیقت مردم دچار سرگردانی شده اند و نمی دانند حریم خصوصی آنها چه محدوده ای را شامل می شود تا از آن محافظت کنند.


کسی چه می داند شاید لازم باشد سازمان هایی راه اندازی شود که مسئولیت حفظ حریم خصوصی ما را به عهده گیرد. دیگر به جایی رسیده ایم که باید بگوییم در دنیای دیجیتال حریم خصوصی وجود خارجی ندارد.


در این دنیای بزرگ، چشم ها و گوش های مجازی همه جا وجود دارد و مفهوم مرزهای فیزیکی و حتی جغرافیایی گرچه هنوز خیلی بی معنی نشده است، اما روز به روز کمرنگ تر می شود.


اگر می خواهید در دنیای امروز حرفی برای گفتن داشته باشید باید دیجیتالی باشید در غیراین صورت شاید هویتتان را از دست بدهید. درست است که فناوری های جدید، کنترل حریم خصوصی دیجیتال را پیچیده تر کرده است؛ اما هنوز هم راهی برای در امان ماندن از پیامدهای ناشی از این تغییر وجود دارد و آن هم این است که از اطلاعات شخصی و خصوصی مان محافظت کنیم.


در دنیایی که همه با هم در ارتباط هستند می توان از هر اطلاعاتی رونوشتی تهیه کرده و آن را در جای دیگری با هزاران نفر که شاید حتی شما آنها را نشناسید این اطلاعات را به اشتراک گذاشت.


پس بهتر است قدری محتاط تر از همیشه عمل کنید و از این اطلاعات محافظت کنید تا به دردسر نیفتید.

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.