رونق تولید ملی | شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۸
نمایش محتوای تولیدات ویژه

سامانه محافظ ایمنی فرمان

Loading the player...

یكی از عوامل خطرساز و مهلك در رانندگی، تركیدن لاستیك جلو خودرو است كه در هنگام رانندگی احتمال وقوع آن در هر لحظه وجود دارد و معمولاً چون در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد، باعث به وجود آمدن حادثه‌های دلخراش می‌شود كه هر ساله جان افراد زیادی را در دنیا می‌گیرد. در این راستا، یك جوان مبتكر ایرانی یزدی دست به طراحی سامانه محافظ ایمنی فرمان زده كه به گفته وی می‌تواند از خطرات و حوادث ناشی از تركیدن لاستیك جلو خودرو كه باعث خارج شدن كنترل فرمان از دست راننده می‌شود، جلوگیری كرده و این امكان را فراهم كند كه بدون زحمت و به خطر انداختن راننده و سرنشینان بتوان خودرو را كنترل كرد. محمدعلی ترابی میرزایی، در خصوص سیستم ایمنی فرمان كه به گفته وی روی انواع خودروهای سبك و سنگین قابل نصب است، می‌گوید: برای اولین بار است كه سیستمی با چنین كارایی طراحی و ساخته شده و با نصب این سیستم به روی پژو 405 و انجام تست و آزمایش‌های متفاوت به صحت عملكرد آن واقف شدیم و به نتیجه مطلوب رسیدیم. وی در تشریح نحوه عملكرد سیستم گفت: زمانی كه لاستیك یكی از چرخ‌ها می‌تركد، چرخ به حالت پنچری درمی‌آید و قاعدتاً نیروی اصطكاك زیادی بین چرخ پنچر و آسفالت جاده ایجاد می‌شود. این نیروی اصطكاك در مقابل چرخش چرخ مقاومت می‌كند و به نوعی برای چرخ یك حالت ترمزگیری پیش می‌آید و چون این نیروی اصطكاك یا ترمزگیری برای یكی از چرخ‌ها و در یك طرف خودرو اعمال می‌شود، خودرو میل به پیچیدن یا چرخیدن پیدا می‌كند؛ در نتیجه نیروی زیادی به فرمان خودرو وارد می‌شود و از آنجا كه این اتفاق به صورت ناگهانی و غافلگیر كننده در كسری ثانیه رخ می‌دهد، قادر به كنترل فرمان نیست و حتی در بیشتر مواقع آن‌قدر نیروی زیادی به فرمان وارد می‌شود كه راننده قدرت و توان نگهداری غربیلك فرمان را ندارد، اما این سیستم در مقابل چنین اتفاقات ناگهانی همیشه حاضر و آماده است. ترابی خاطرنشان كرد: اساس كار این سیستم بدین گونه است كه كنترل فرمان را تابع دستورات راننده در می‌آورد، بدین منظور كه چرخش غربیلك فرمان (كه در نهایت موجب تغییر مسیر چرخ‌های جلو می‌شود) فقط از طریق راننده امكان‌پذیر می‌باشد و چرخ‌های جلو نمی‌توانند با وجود این سیستم به خودی خود در اثر نیروهایی كه بر آنها وارد می‌شود، تغییر مسیر بدهند و از مسیر خود منحرف شوند. به گفته وی، این سیستم به چند صورت می‌تواند فعال و وارد عمل شود. یك نوع آن بدین صورت می‌باشد كه سیستم با توجه به سرعت خودرو فعال شود، بدین ترتیب كه برای سیستم یك سرعتی را مشخص می‌كنیم، تا زمانی كه خودرو به آن سرعت رسید، سیستم فعال شود و از آنجا به بعد كار خود را ادامه دهد. زیرا در سرعت‌های پایین تركیدن لاستیك به ندرت پیش می‌آید و خطری ندارد و لازم نیست كه سیستم فعال باشد. نوع دیگر آن به صورت آفلاین می‌باشد، بدین صورت كه سیستم در حالت عادی با هر سرعتی غیرفعال می‌باشد و فقط در زمان تركیدن لاستیك فعال و وارد عمل می‌شود كه این امر مزیت‌ زیادی دارد، زیرا از كار بیهوده سیستم جلوگیری می‌كند كه این امر در طول عمر و دوام سیستم به میزان قابل توجهی نقش دارد. ترابی در پایان درباره مزایای استفاده از سیستم ایمنی فرمان گفت: یكی از مهمترین مزیت‌های این سیستم جلوگیری از حوادث و تصادفات جاده‌ای ناشی از تركیدن لاستیك جلو خودرو است. جلوگیری از انحراف خودرو زمانی كه به علت حواس پرتی راننده خودرو به كناره‌های آسفالت كشیده می‌شود، پیشگیری از منحرف‌شدن خودرو به دلیل ترمزگیری ناهماهنگ چرخ‌های جلو، حفظ بهتر تعادل خودرو در جاده به دلیل گرفته شدن خلاصی فرمان، سادگی و حجم كم، سهولت و قابلیت نصب روی خودروهای سبك و سنگین، افزایش ضریب ایمنی خودرو، كاهش ترس و استرس راننده و در مقابل آرامش و آسایش بخشیدن به راننده و هزینه كم و مقرون به صرفه بودن از مزایای این سیستم است كه برای اولین بار طراحی و ساخته شده و سیستم مشابه داخلی و خارجی برای آن وجود ندارد

رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.