پادکست پنجدری - نمایش محتوای صدا
تهيه كنندگان : خانمها راضیه دهقاني زاده – فاطمه دانایی
گویندگان: حسین درستکار - الهه دهقانپور - فاطمه زارع – امید حسین مرشدی
گزارشگران : محمد حسین آقایی
نويسنده : فاطمه دانایی- مهدیه حسین مرشدی
مجله عصرگاهی رادیو یزد
پنجدری یکی از عناصر سنتی معماري ايراني است. پنجدری به طور معمول یک اتاق بزرگ است که در واقع همان تالار اصلی خانه محسوب میشود که اغلب اوقات رو به ایوان بزرگی است که ۵ پنجره به هم پیوسته برای آن در نظر گرفته شدهاست. در معماری نوین پنجدری به اتاق نشیمن اطلاق میشود با اینحال خانههای سنتی اصیل ایرانی بسیار بزرگ بوده با تعداد زیادی اتاق ساخته میشده که پنجدری اتاق اصلی خانه محسوب میشده است.پس از یك روز طاقت فرسای كاری زمان برگشت به خانه می رسد و جمع گرم خانوادگی ، دربهای ارسی و پنج دری خانه های یزد كه باز می شود امواج رادیو با برنامه رادیویی پنج دری میهمان خانه های مردم استان می باشد و با پخش موسیقی و حكایت های دلنشین روحبخش جان خسته شنوندگان خود می شود .این برنامه روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 18:30 به مدت 90 دقیقه از رادیو یزد پخش می شود.
:
- نمایش موضوعی تاکسی پنجدری: نمایش اجتماعی
- نمایش موضوعی ماجراهای آقای پیناس : نمایش خانوادگی
- نمایش طنزهای کوتاه
- صحبتهای کارشناس دربارهی موضوع برنامه
- گزارش موضوعی (3 بخش)
- کمی عجیب کمی غریب (روزهای زوج): شنیدنی ها و نکات و موضوعات شنیدنی و جذاب
- معرفی کتاب : گوینده دوم کتاب را معرفی می کند و بخشی از کتاب را برای شنوندگان می خواند .
- صدافیلم: برش فیلم های سینمایی(تولیدی همراه با پخش موسیقی و قطعه ای از فیلم و توضیحات کامل) مرتبط با موضوع برنامه
- مسابقه : هر روز 2 شرکت کننده در مسابقه شرکت داده می شوند، شرکت کنندگان می توانند موضوع سؤالها را انتخاب کنند . به عنوان مثال؛ شرکت کننده می تواند فقط موضوع ورزشی را انتخاب کند یا ترکیبی از موضوعات معارف و اطلاعات عمومی یا ... . روز چهارشنبه هر هفته، یک نفر از بین 10 شرکت کننده که بیشترین امتیاز را کسب کرده است، انتخاب می شود . در آخرین برنامه ی هر ماه، بین 4 نفر دارندگان بیشترین امتیاز، مسابقه فینال حضوری برگزار می شود . از هر 4 نفر شرکت کننده، یک مجموعه سؤال پرسیده می شود که شامل ترکیبی از موضوعات منتخب شرکت کننده ها است . هر شرکت کننده مجاز است 2 سؤال انتخاب کند و به طراح سؤال مسابقه پیشنهاد بدهد . به برندهی این مسابقه، ماهانه مبلغی اهدا می شود . شرکت کنندگان می توانند کارکنان سازمانها، نهادها، ارگانها، کارخانجات و واحدهای تولیدی باشند . دیگر شرکتکنندگان نیز باید سطح معلومات عمومی بالا و یا تحصیلات دانشگاهی داشته باشند .