رونق تولید ملی | یک‌شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۸
نمایش محتوای تولیدات ویژه

کنترل وزن

Loading the player...

دانلود

کنترل وزن، عملی است که خوردن و آشامیدن در آن به گونه ای صورت می پذیرد که معمولاً وزن فرد کم شود. البته در برخی موارد به منظور اضافه کردن وزن و یا منظم نمودن مصرف مواد مغذی هم از کنترل وزن استفاده می شود. چاقی یعنی داشتن مقادیر زیادی چربی بافتی در بدن . چاقی بیش از یک نگرانی در حیطه زیبایی است ، در واقع چاقی باعث افزایش ریسک بیماری هایی مانند دیابت ، فشارخون بالا و غیره می شود. معمولاً پزشکان برای تشخیص چاقی در افراد، از فرمولی براساس قد و وزن استفاده می کنند که نمایه توده بدن (BMI)نامیده می شود .بزرگسالان با نمایه توده بدن ۳۰ یا بالاتر چاق در نظر گرفته می شوند . زمانیکه نمایه توده بدن ۴۰ یا بیشتر باشد چاقی بیش از حد یا چاقی شدید و چاقی مرضی نامیده می شود . زمانیکه که فرد دچار چاقی مرضی باشد مستعد بیماری های جدی است . معمولاً کنترل وزن به برنامه ریزی منظمی اطلاق می شود که طی رعایت آن، چربی اضافی بدن کاهش یافته واز وزن بدن کاسته می شود. اغلب به منظور داشتن اندامی متناسب، افراد اقدام به کنترل وزن خود می کنند. روش های متفاوتی برای کم کردن وزن وجود دارد که بسیاری از آنها مؤثر واقع نمی شوند. یک دستور رژیم غذایی به قصد کنترل وزن ممکن است در یک فرد مؤثر واقع شده و برای فرد دیگر مفید نباشد؛ چون بدن افراد ازنظر سوخت و ساز با هم تفاوت دارد. برنامه ریزی یک رژیم غذایی موفق به قصد کاهش وزن، فقط بر پایه انرژی می باشد. اگر فردی طی مدت زمان معین، کالری کمتری مصرف کند، چربی اضافی بدنش می سوزد و در نتیجه وزنش کم می شود. رژیم های غذایی، تعادل انرژی در بدن را با محدود کردن و یا تغییر توزیع غذا در بدن تحت تاثیر قرار می دهند. روش هایی که بر اشتهای فرد تأثیر می گذارند، مصرف انرژی بیش از اندازه را با تأثیر بر زیاده روی در خوردن محدود می نمایند. برای این منظور مثلاً از غذاهایی که فقط معده را پر می کنند استفاده می شود؛ در عین حال داروهایی که اشتها را کم می کند به کار می برند. انجام ورزش های سبک هم اشتها را کم می کند. اگر ورود و مصرف انرژی در بدن متعادل باشد، تناسب اندام حفظ می شود؛ در عین حال که انجام حرکات ورزشی هم بسیار مفید است. افرادی که بدون ورزش کردن، رژیم سخت و خودسرانه می گیرند بعد از کوتاه ترین زمان چاق تر از قبل می شوند با وجود اینکه وزن این افراد در آغاز رژیم به سرعت کم می شود، زیرا علت کاهش وزن ناشی از، تحلیل رفتن عضلات و کاهش آب بدن بوده است بدون اینکه در روند وزن کاهش یافته حتی چند گرم از چربی های ذخیره شده کاسته شود و حتی وزن این افراد بیشر از آغاز رژیم سرجای اول خود برمی گردد فقط به شکل چربی به وزن بدن اضافه می شود که این افراد برای اجتناب از چاق شدن در مرور زمان باید متابولیسم خود را با ورزش روزانه بالا ببرند. در رژیم های غذایی به منظور کاهش وزن، بدن آب، چربی و مقداری از بافت ماهیچه ای خود را از دست می دهد. از آنجا که بافت ماهیچه ای متراکم تراست، زمانی که وزن بدن پایین می آید؛ اندازه بافت ماهیچه ای تغییر چندانی نمی کند. در طول رژیم مخصوص کاهش وزن، بافت ماهیچه ای نیزاز دست می رود. برای جلوگیری از این امر، باید مصرف پروتئین را بالا برد (برای هر کیلو از وزن بدن، روزانه باید 7/1 تا 2/2 گرم پروتئین مصرف نمود). در این صورت ماهیچه تحلیل نمی رود و گاهی حتی بزرگتر هم می شود.
 

 

رای شما
میانگین (1 رای)
The average rating is 5.0 stars out of 5.